Friday, 19 November 2010

KERJA,KERJA,KERJA......untuk apa?

KERJA? KENAPA KITA KERJA?

DUIT....

Mesti ramai yang akan jawab kerja sebab nak cari duit.....betul tak?Siapa yang tak nak DUIT kan? seingat deqdeq la, bila mula2 dulu org tanyakan soalan ni, jawapan deqdeq nak cari DUIT la...deqdeq tak pasti la jawapan orang lain...mgkn juga ada jawapan lain, contohnya kerja untuk anak dan isteri, untuk mak ayah, untuk diri sendiri dan bermacam-macam lagi jawapan yang kita boleh dapat...sebab xada jawapan yang betul atau salah untuk soalan ni.

Dalam erti kata lain, apakah motivasi anda untuk bekerja. Kalau buat kerja kita buat kerana mmg tugas kita atau sekadar buat kerja tanpa ada apa-apa perasaan. Apa niat kita bila kita melangkah keluar dari rumah untuk pergi kerja.

Pernah tak kita merasa malas bila waktu kerja.....deqdeq sendiri memang alami rasa malas dlm bekerja ni...tambahan pula kerja deqdeq ni kerja sendiri, jadi semuanya dlm kuasa kita....klu dah malas menguasai diri memang la sangat-sangat merugikan diri deqdeq sendiri.Kalau org yg makan gaji, malas-malas mcm mana pun gaji tetap jalan.....hujung bulan jer gaji masuk....tak perlu nak risau. Tapi, deqdeq kalau malas mmg xkan ada income la.....

Jadi, apa nak buat bila rasa malas. Sebenarnya semua terletak pada hati kita, klu kita pilih untuk rajin, pasti minda akan menggerakkan tubuh untuk bekerja. Tapi,klu kita memilih malas, minda pun menjadi malas untuk berfikir dan takkan menggerakkan tubuh kita. Jadi kita lebih senang duduk tanpa melakukan apa-apa. Yang paling utama, niatkan segala kerja yang kita lakukan hanya kerana Allah. InsyaAllah apa yg kita lakukan pasti rasa senang, mudah dan akan menjadi.....deqdeq cuba mengingati diri deqdeq sendiri dan cuba menyampaikan pada kawan-kawan semua....

Setakat ni dulu, sebelum tu deqdeq tinggalkan lirik lagu 'Kerja' dari kumpulan Senario untuk sama-sama kita hayati.....



Lirik Lagu Kerja - Senario

Dalam hidup kita mesti kerja
Tiada kerja kita tak boleh hidup
Segeralah kita semua berusaha
Untuk kita mencari kerja
Kerjalah... (iye...) Kerjalah... (iyo...)
Kerjalah... aaa... aaa... aaa
Kita cari kerja
Ada macam-macam perkara kerja
Mencuri itupun namanya kerja
Tetapi jangan kau ikutkan perkara yang buruk...
Ikutlah yang baik
Kerjalah... (iye...) Kerjalah... (iyo...)
Kerjalah... aaa... aaa... aaa
Marilah kita kerja
Ingatlah semua
Kalau nak kerja
Jangan sampai
Kau jadi mangsa kerja
Takutlah nanti
Tak jadi kerja
Terus tak kerja
K... E... R... J... A... itulah kerja
K... R... O... J... E... kroje namanya
K... I... J... E... disebut pula kije
Marilah semua kita bekerja
Kerjalah... (iye...) Kerjalah... (iyo...)
Kerjalah... aaa... aaa... aaa
Jangan ponteng kerja
Apa yang difikirkan sangat pasal kerja
Sampai bila pun kita tak jadi kerja
Jangan kau ingat seronok saja
Semuanya itu hanyalah sementara
Kerjalah... (iye...) Kerjalah... (iyo...)
Kerjalah... aaa... aaa... aaa
Kerja sampai tua
Kita bekerja
Capai wawasan
Beretika kerja
Bangunlah segera...
Teruskan kerja...
Kita mesti kerja
Hey... Hey... Hey... Hey... jom kita cari kerja
Hey... Hey... Hey... Hey... mari kita kerja
Hey... Hey... Hey... Hey... jangan tidak kerja
Hey... Hey... Hey... Hey... jangan ponteng kerja
Kerjalah... (iye...) Kerjalah... (iyo...)
Kerjalah... aaa... aaa... aaa
Kerjalah semua
Kerja, kerja, kerja
Ker... ker... kerja
Kerja... kerja



-deqdeq-

No comments:

Mesti baca...hanya yang terbaik

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...