Monday, 22 November 2010

Raya Haji pertama aku di KL....hua...x dpt balik kampung....

Nak tau apa yg deqdeq buat raya haji nih.....ni la kali pertama x dpt nak balik beraya kt kampung....klu x, xpenah miss punya la blk kg....mula2 mg igt raya haji tahun ni,2010 mmg mcm tak raya la sbb ada keje.....16hb sehari sblm raya haji ada training 1 hari....jd blk petang dh melepek kt umah......tiba2 dlm kul 6.30 ptg epah call....dia minta deqdeq pi umah dia....dia pn x blk kampung jg sbb cuti sehari je....jd dia minta deqdeq dtg beraya kt umah dia....

Epah tanya nk masak apa, dia dah bei brg2 nak buat kuah lodeh...tp ayam semua dh habis kt kedai....xada....jd deqdeq pn lepas ja solat isyak, bersiap2 la nk pi umah epah....sblm tu nak cr la bahan2 nak msk rendang ayam dan kuah kacang. Dari kedai runcit, kedai Pak Haji, My Mydin,TESCO semuanya ayam dah habis. Nasib baik kt Giant ada lg...jd belilah skit untuk kami berdua makan...tp yg kelakarnya, cari kt semua kedai serai xada.....klu serai x ada mcm mana nak masak rendang dan kuah kacang nih....x sedap la nnt.....

Sampai umah epah, kami buat apa yg bleh dulu....epah masak lodeh, aku siapkan kacang untuk buat kuah kacang, yelah nak kena sangai dulu, pastu buang kulit lg, mesin lg....dah tu rebus nasi impit. Memandangkan serai x ada, deqdeq masak esok je la, lepas solat sunat aidil adha, kami pi la cari serai. Nasib baik ada....jadi lepas tu sampai ja umah, deqdeq mula la masak rendang dan juga kuah kacang ni....Alhamdulillah menjadi dan merasa la juga mcm beraya, wlupn tak di samping mak ayah.....



Ni adalah menu pada hari raya haji 2010....raya berdua dgn epah, adik pada kwn baik deqdeq lin....

Kuah kacang, kegemaran deqdeq nih...dimakan bersama nasi impit....mmg marvellous....:-)

Rendang ayam yg tgh mendidih ni hasil air tangan 100% dr deqdeq....dan terharu plak rasanya bila cubaan pertama tanpa mak berjaya. Slalunya deqdeq akn jd pembantu mak je bila nak msk menu2 di hari raya nih.....

Ni plak masak lodeh yang dihasilkan oleh epah....org johor la katakan.....ni la menu wajib diorg...

No comments:

Mesti baca...hanya yang terbaik

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...