Tuesday, 1 February 2011

Jom cuci mata | Kucing gemuk atau obese – comel atau siksa?

 

Hari ini cuaca masih lagi sejuk, kesan hujan yang tak berhenti dari hari ahad lepas…tapi hari ini mentari sudah menampakkan sinarnya walaupun tak segarang selalu.

Bila blogwalking tadi, DeQdEq terjumpa satu BLOG ni yang share gambar-gambar kucing yang gemuk..memang DeQdEq nih pantang nampak pasal kucing je mesti terus klik. Sebab DeQdEq suka dengan kucing.

 

Jadi, DeQdEq pun google la gambar kucing obese….ini hasilnya…jom kita tengok….

 

kucing obese 10

 

 kucing obese

 

 kucing obese 2

 

 kucing obese 3

 

 kucing obese 4

 

 kucing obese 5

 

 kucing obese 6

 

kucing obese 7

 

 kucing obese 8

 

 kucing obese 9

 

Macam mana? Comel tak makhluk ciptaan Allah yang satu ni….memang kucing sangat comel kan.

Tapi bila mereka gemuk dan obese macam ni, kesian plak DeQdEq tengok. Kucing pun macam manusia juga, bila gemuk dan obese, kucing juga berisiko mendapat penyakit macam manusia.

Bila dah besar dan terlebih berat, susah untuk si comel ni imbangkan badan…nak jalan pun tak stabil…kaki tak mampu menampung berat badan sendiri…akhirnya, si comel dah tak aktif bermain. Lama-lama makin malas, makin la gemuk jadinya.

 

Pelik juga DeQdEq macam mana la kucing-kucing ni membesar dengan begitu dahsyat sekali..apa agaknya tuan kucing ni bagi makan kan…

Apa-apa pun, kalau kita nak bela kucing,atau apa-apa juga haiwan…kita perlu menjaga kebajikan mereka. Jangan sesekali diabaikan kebajikan mereka. Silap-silap nanti dari dapat berbuat pahala kita mendapat dosa plak bila kita abaikan kebajikan haiwan ni.

22 comments:

aida4eva said...

tak syok la kucing gemuk sgt..nanti mesti malas nak lari2 :P

sissyira said...

salam petang selasa =)


kagum dengan akak sebab suka kucing...syira tak suka la..huhuh

Ujang9897 said...

mak ai..gemuk gila

DeQdEq said...

@aida4eva

itu la...kalau dh gemuk mcm ni mmg la kucing pun rasa malas nak bergerak...

sebab tu la klu gemuk sgt mcm ni tak sihat

Cma Shiema said...

ahhaa..comey2..debab2..

DeQdEq said...

@sissyira

ye ke syira...tak suka tu tak apa...jgn menzalimi kucing sudah...

DeQdEq said...

@Ujang9897

heeheh...ini mmg kucing yg gemuk tahap gila...

DeQdEq said...

@Cma Shiema

comel mmg comel cma...tp kesian jg kat kucing2 nih...tak sihat sbb gemuk sgt...nak jalan pun susah

Myvitrd said...

mak ai besarnya deqdeq.. tak pernah jumpa kucing macam ni dekat malaysia.. BMI dia dah lebih ni.. hik3

Ikah said...

itulah dier kucing yg dah obes. kene diet!

ketawariang said...

comel mmg comel.... tp mmg ada risiko untuk kucing skt...kucing pn mcm manusia gak...
mak cik ade kucing obese.. kucing tu br mati psl diabetes... sedih...

saiffah.blogspot.com

DeQdEq said...

@Myvitrd

tu la...mmg tak penah lagi jumpa kucing besaq mcm nih kat malaysia...

yg dlm gambaq ni pun semuanya dari luar negara...

BMI kucing2 nih mmg dah terlebih sudah...heheheh

DeQdEq said...

@Ikah

heheheh...mmg kena jaga diet diorang, klu tak mmg leh dpt sakit...

DeQdEq said...

@ketawariang

betul tu ketwariang...mmg kucing pun macam manusia..boleh dpt penyakit, sbb tu kita kena jaga juga kesihatan kucing kita...

ketawariang said...

tu la.... bela kucing ni da macam bela orang.... rmi yg complaint bile sy asyik pentingkn kucing saya.... tp tu tggungjwb sy..

DeQdEq said...

@ketawariang

bagus tu dear...bila kita dh bela kucing, kena la jaga sgn sebaiknya, x kan nk diabaikan plak..betul tak

ketawariang said...

betul2.... :)kucing pengubat stress.

DeQdEq said...

@ketawariang

mmg kucing pengubat stress ka..tgk gelagat dia pun dah boleh senyum

Nur Armilla Mejon said...

saya pun suka meow!...meow2 kt gmbr d ats semuanya comel2..tpi mcm ada yg tdk sempurna, cian tgk meow2 tue jdi obes mcm tue skli.uhu...

DeQdEq said...

@ Nur Armilla Mejon:

itu la...comel tu mmg comel kan...tp bila dh obese kesian plak

Admin said...

tudiaa aihhh!penyakit laa klo obes,

::aMaD:: said...

kesian pula tengok kucing tu!!
tapi kalo peluk mesti best kan?

Mesti baca...hanya yang terbaik

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...