Tuesday, 15 March 2011

Akibat menonton Hikayat Merong Mahawangsa | Mari Berpantun

 

Siapa yang dah tengok Hikayat Merong Mahawangsa? Kalau yang dah tengok mesti rasa kagum dengan hasil anak Melayu kita kan? Banyak sangat yang dapat dipelajari dari filem hikayat tersebut….tapi DeQdEq bukan nak buat ulasan tentang filem epik Malaysia ni…

 

Penangan selepas menonton Hikayat Merong Mahawangsa…begitu indah rasanya bahasa Melayu klasik….bukan macam sekarang ni, bahasa kita dah banyak ditokok tambah kan…

Dah bunyinya lain sangat Bahasa Melayu moden ni…bila sesekali mendengar bait-bait puisi indah dari Filem HMM tu, terasa Bahasa Melayu kita sangat indah…

 

Jadi, malam ini DeQdEq terasa ingin berpantun bila bertukar suasana baru…

Hayati pantun-pantun di bawah ye….kalau rasa ingin membalas pantun DeQdEq ni silakan….ataupun sudi-sudi la komen tentang wajah baru….

 

 

Sungguh indah si rama-rama

Sayangnya mati dipijak Mak Lijah

Jemu sudah dengan yang lama

Ingin rasanya ku bertukar wajah

 

Dingin malam salju rasanya

Langit cerah ingin ku pandang

Hati kecilku ingin bertanya

Apakah sejuk mata memandang?

 

 

Kalau nak tahu, sebenarnya waktu sekolah menengah dulu DeQdEq pernah mewakili Negeri Kedah dalam Pertandingan Pantun Peringkat Kebangsaan.Kiranya DeQdEq ni pemantun la dulu…hehehehe

 

6 comments:

Miss Ran said...

pagi-pagiku bangun tidur
gosok gigi terusku mandi
hati ini sungguh terhibur
melihat rupa blog mu kini

main bola di tengah padang
panas terik tidak peduli
Mata ini sejuk memandang
melihat wajah blog berseri

peluh buat pantun ni

Oreo said...

tak tgk lagi hikayat merong mahawangsa /

DeQdEq said...

@miss ran

wah....terima kasih kerana membalas patun deqdeq ni...heheh

Zik said...

hebat berpantun nie...

try pantun jap... 2kerat jer..

pergi ke kedai hari selasa..
belum lagi tengok merong mahawangsa..

sissyira said...

salam

ada ckp besh, ada ckp x besh...sy ni x minat filem..hehe

aLieF si Muncung ManiS said...

pergi pekan beli nestum,
singgah sebentar makan durian,
alief terpegun bercampur kagum,
lepas tahu yg awk pemantun kebangsaan


hebat la awk ni deqdeq..mesti nnti awk nak letak syarat kat org nak melamar awak supaya pandai berpntun kalau nak dtg jadi suami awk..huhu..gurau je..

Mesti baca...hanya yang terbaik

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...