Sunday, 24 April 2011

Jangan Ingat Karbohidrat Jahat

 

Karbohidrat jahat? Siapakah karbohidrat ni? Kenapa plak dia jahat? Apa yang dia dah buat?

 

Jawapannya:

 

Siapakah Karbohidrat?

karbohidrat

 

Karbohidrat merupakan senyawa yang terbentuk dari molekul karbon, hidrogen dan oksigen. Sebagai salah satu  jenis  zat gizi, fungsi utama karbohidrat adalah penghasil energi  di dalam tubuh.

Tiap 1 gram karbohidrat yang dikonsumsi akan menghasilkan energi sebesar 4 kkal dan energi hasil  proses oksidasi (pembakaran) karbohidrat ini kemudian akan digunakan oleh tubuh untuk menjalankan berbagai fungsi-fungsinya seperti bernafas, kontraksi jantung dan otot serta juga untuk menjalankan berbagai aktivitas fisik seperti berolahraga atau bekerja. (Sumber)

 

Kenapa Karbohidrat ni jahat?

Sebab dia berjaya menggemukkan ramai orang…termasuk DeQdEq…hehehehe

 

-

-

-

-

-

-

-

-

-

TETTTTTTTTTTT SALAHHHHH………

 

Sebenarnya bukan karbohidrat yang jahat okey…yang jahatnya ialah diri kita sendiri….

Kenapa DeQdEq kata kita yang jahat…sebabnya, kita yang tak tahu mengawal pemakanan kita….makan sampai tak ingat dunia…jadi pengambilan karbohidrat kita mungkin melepasi tahap yang diperlukan dalam sehari…

Jadi hasilnya, energi yang diambil lebih banyak dari energi yang keluar….memang la hasilnya badan ni mengembang. Cuba energi masuk kurang dari energi keluar…keputusan sebaliknya pasti berlaku….lebih banyak pembakaran akan berlaku…jadi, dapat la kurangkan berat badan.

 

Samala juga macam isu penjualan nasi lemak di sekolah yang menyebabkan kanak-kanak obese tu….tapi hakikatnya ialah bukan sebab makanan…tapi sebenarnya pemakanan yang salah. Boleh baca kat KOSMO

 

 

DeQdEq masih ingat kata-kata pensyarah subjek Nutrition dulu….

There is no bad food…there is bad DIET”

Maksudnya: tak ada makanan yang jahat atau buruk…..yang jahatnya adalah cara pemakanan kita…kalau kita pandai kawal…memang tak akan timbul masalah obese dan penyakit.

 

 

Berikut petikan dari kevinzahari.com:

 

“Tetapi apa yang salah adalah sikap kita sendiri kerana mengambil karbohidrat berlebih-lebihan. Jangan sangka karbohidrat itu ‘jahat’. Kita sangat memerlukan karbohidrat tetapi dalam jumlah yang sesuai,” katanya.

Ada jenis diet popular yang mengamalkan pembuangan karbohidrat dalam pemakanan sebaliknya hanya protein dan lemak dan dalam tempoh tertentu, mereka boleh mengurangkan berat badan.

“Tetapi diet ini adalah diet yang membosankan dan kebanyakan pengikutnya akan berpaling tadah selepas beberapa lama. Waktu itulah berat badan akan naik kembali.

 

 

“Justeru, pengambilan makanan yang sederhana dan sesuai dengan keperluan diri adalah kunci pengawalan berat badan dan kesihatan yang baik.

“Karbohidrat sangat penting pada setiap waktu makan kerana ia penyumbang tenaga utama kepada kita,” katanya.

4 comments:

puanbee said...

oh bagus info nih deq bee ada assigment nk buat tentang nih ..terima kasih banyak yer deq..

psst deq ko tengok traffic dr apesal di mana ? bee tk nampak pun kesan pasang widget apesal tu ....boleh tk tolong explain kan ...jwb di blog bee yer..

FarhanahAdzlan said...

mkan punn kna brpada2..:)

grOundnUt said...

Memang betul, kita perlu mengawal pemakanan kita, apa saja makanan akan memudaratkan sekiranya mengambil dalam kuantiti yang berlebihan ... perlu amalkan pemakanan yang seimbang ...

Salam ziarah dari GN ..

Tasha said...

LIKE!!!!

Mesti baca...hanya yang terbaik

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...